Een hoge efficiency aandrijflijn door een zelf ontwikkelde two-speed planetary gearbox

Bekijk hier onze blogs en ander nieuws.

In 2021 zijn we na de lancering van onze aandrijflijn voor vliegtuigtrappen in contact gekomen met Aviaco GSE. Aviaco GSE is gefocust op de refurbishment en verkoop van bestaand GSE materiaal. Aviaco en XYZ zagen toen al de kansen in het ombouwen van bestaand GSE materieel, met de voordelen van:

  • Kosten effectiviteit
  • Geen geforceerde afschrijving van GSE materiaal
  • Levensduur verlenging van GSE materiaal
  • Het daadwerkelijk kunnen starten van de transitie, omdat afhandelaren niet meer afhankelijk zijn van het aanbod van de GSE fabrikant.

Een Minimum Viable Product die leidt tot verbetering

XYZ en Aviaco zijn toen begonnen met de ontwikkeling van een retrofit aandrijflijn voor een pushback TMX 150. Waarom specifiek een TMX 150? Dat bespreken we een andere keer! Het doel was in ieder geval helder, in november 2021 willen XYZ en Aviaco GSE een prototype laten zien op de InterAirport show in München. Zo gezegd zo gedaan, in München waren de reacties enorm positief, gezien de kosten effectiviteit en de levensduur verlenging van het GSE materieel.

Na de InterAirport show zijn we de pushback gaan testen op verschillende locaties in samenwerking met verschillende afhandelaren in Europa. Deze demo’s en testen waren succesvol en waardevol. Veel kwalitatieve data is verzameld en de algehele conclusie die getrokken kon worden was, “de aandrijflijn kan 30% tot 40% efficiënter”.

Een verbeterpunt die leidt tot het volgende:

  • 30% tot 40% meer pushes met dezelfde hoeveelheid capaciteit aan energie.
  • Een lagere belasting van de laadinfrastructuur op de luchthaven.

Het eindresultaat voor de gebruiker

Dat klinkt allemaal mooi, maar wat levert het de gebruiker op? 20 – 25 pushes op één batterij lading! Ga ervan uit dat een pushback gemiddeld genomen 10 – 15 pushes op één dag moet doen. Dat betekent dus dat in een goed scenario de pushback maar 1 keer in de 2 dagen opgeladen hoeft te worden.

Hoe hebben we dit eindresultaat bereikt? Door het vervangen van de fabrikant geplaatste koppelomvormer met een zelf ontwikkelde transmission box. De transmission box is a “Two-speed planetary gearbox”, met een lage en een hoge versnelling:

  • De lage versnelling, resulteert in een lage snelheid (5 – 6 km/u) maar juist in een hoge hoeveelheid koppel om daadwerkelijk te kunnen pushen.
  • De hoge versnelling, resulteert in een hogere snelheid (20-25 km/u) om zich snel over de luchthaven te verplaatsen.

Wilt u graag meer weten over deze transmission box en het totale retrofit pakket? Neem dan vrijblijvend contant met ons op!

  • De lage versnelling, resulteert in een lage snelheid (5 – 6 km/u) maar juist in een hoge hoeveelheid koppel om daadwerkelijk te kunnen pushen.
  • De hoge versnelling, resulteert in een hogere snelheid (20-25 km/u) om zich snel over de luchthaven te verplaatsen.

Wilt u graag meer weten over deze transmission box en het totale retrofit pakket? Neem dan vrijblijvend contant met ons op!

Bekijk onze andere blogs

Heb je een vraag?

Met ons aan de slag gaan?