Is enkel het elektrificeren voldoende om de levensduur van mijn pushback te verlengen?

Bekijk hier onze blogs en ander nieuws.

Aankomende maanden zal één van onze omgebouwde pushback tractoren naar Spanje gaan. In samenwerking met Aviaco GSE zijn nieuwe klanten geïdentificeerd en overtuigd van het waarde voordeel van ombouw voor hun vloot. Ze zullen als vervolgstap gebruik gaan maken van de demo pushback tractor, om onder andere de ‘performance’ te ervaren. Wij verkopen namelijk wel gewoon een pushback tractor die 20 tot 25 pushes op één batterijlading kan uitvoeren. Maar gebruikers willen dit innovatieve product van te voren wel ervaren. Elektrisch rijden is voor veel operators en materieel eigenaren namelijk al spannend, omdat er toch de angst heerst dat er niet genoeg capaciteit aanwezig is om de operatie een gehele dag uit te voeren.

Maar enfin, de specificaties 20 tot 25 pushes op één dag en dan ook nog genoeg capaciteit hebben om 2 km terug te rijden naar de lader mag gevalideerd worden. Maar stap 1 blijft altijd de gebruiker overtuigen van het waarde voordeel van ombouw, daarbij vertellen we over de voordelen zoals:

  • Het is kosten-effectiever.
  • Je kan gebruik maken van je huidige vloot met als voordeel dat je de levensduur van je vloot kan verlengen.
  • De leadtimes zijn beter.
  • Als organisatie ben je toekomstbestendig omdat je emissie-loos bent.

De 1e 2 punten leiden vaak tot goede en kritische vragen. Is het daadwerkelijk wel kosten effectief? Kan ik namelijk de levensduur van mijn vloot verlengen als ik de verbrandingsmotor vervang voor een elektrische aandrijflijn? Zo nee, is het dan nog wel echt zo kosten effectief?

Uiteindelijk is dus de vraag, wat betekent de ombouw voor mijn materieel naast het feit dat het emissieloos wordt?

Het meest onderhoudsgevoelige en economisch afgeschreven onderdelen zijn de bestaande transmissie en/of koppelomvormer en de verbrandingsmotor. Deze worden tijdens het ombouwen vervangen door een elektrische aandrijflijn. De achterassen met een gemiddelde levensduur van 25 – 30 jaar blijven zitten. Als het voertuig 10 jaar oud is, zullen de gebruikersonderdelen, zoals spiegels, banden, stoelen en het stuur, waarschijnlijk wel aan vervanging toe zijn. Maar deze refurbishment kosten zijn minimaal, laten we zeggen, gemiddeld €2.250,-. Daarmee is de refurbishment nog geen 3% van het verschil tussen ombouw en een ‘eventuele beschikbare’ nieuwkoop! Het voordeel van onze levertijd is namelijk nu nog geen eens besproken 😉!

Zelf benieuwd naar een demo met onze pushback!

Bekijk onze andere blogs

Heb je een vraag?

Met ons aan de slag gaan?