Een veilig lithium batterij pakket voor elektrische pushback tractoren. In het artikel over onze zelf ontwikkelde planetaire tandwielkast, is toegelicht wat de aandrijflijn voor een pushback tractor zo efficiënt maakt waardoor pushback operators 20 – 25 pushes kunnen doen op één batterijlading. Maar deze efficiëntie aandrijflijn volstaat niet zonder een kwalitatief batterijpakket. Het batterijpakket van de ombouwkit voor een pushback tractor bestaat uit een lithium batterij chemie. Maar waarom kiezen wij voor lithium en niet voor het al om bekende en vertrouwde loodzuur?
In de GSE markt wordt al een langere tijd gebruik gemaakt van elektrisch materieel, zoals voor belt loaders of voor pax trappen. Daar wordt over het algemeen gebruikgemaakt van loodzuur batterijen. Loodzuur batterijen zijn relatief goedkoop, zijn makkelijk te installeren en goed verkrijgbaar. Enkel wegen de voordelen van loodzuur pakketten niet op tegen de nadelen van een lithium pakket om een pushback te elektrificeren. Waarom? Loodzuur pakketten hebben namelijk de eigenschap dat er relatief weinig stroom voor een lagere periode onttrokken kan worden vergelijken met bepaalde lithium pakketten. Gezien het feit dat de aandrijflijn voor pushbacktractoren een relatief hoog vermogen nodig heeft, vergelijken met de aandrijflijn van een trap of een beltloader, volstaat een loodzuurpakket niet. Aan het einde van de rit moet een pushback toch 92 ton aan kilo’s wegduwen.
Als er toch een diep tractie loodzuur pakket gebruikt wordt, zou dat betekenen, dat de levensduur van de batterij 500 cycli zou zijn. Met 10 tot 15 pushes op 1 dag, zou de loodzuur batterij, mits goed onderhouden, binnen 2 jaar zijn afgeschreven.
Maar waarom stellen we dit? Simpelweg hebben wij de fout voor de eindgebruiker al gemaakt. Ons eerste prototype elektrische aandrijflijn voor pushbacktractoren maakte gebruik van een loodzuur batterij pakket. Uit de testdata bleek dat de batterij degradeerde, of anders gezegd, de effectieve capaciteit van de batterij nam af. Verder zagen we dat in zeer hoge omgevingstemperaturen (>45 graden Celsius), de degradatie van de batterij versnelde. Boven de 45 graden Celsius klinkt wel als uitzonderlijk warm, maar op een platform met zwart asfalt in zuid Europese gebieden is dat zeker niet zo!
Daarom hebben wij samen met Aviaco GSE een lithium pakket ontwikkeld met een gemiddelde levensduur van 7 – 9 jaar, waarbij een vorm van onderhoud niet nodig is. Ten opzichte van loodzuur kan dit leiden tot een kostenbesparing van tussen de 30% en 50%.
Het totale pakket kan door gebruik te maken van lithium in hoge omgevingstemperaturen functioneren, zoals bij onze klanten in Zuid-Europa. Het batterijpakket kan daarnaast worden verwarmd, waardoor het ook goed functioneert in gebieden met een zeer lage omgevingstemperatuur (<0 graden Celsius). En als laatste genoemd maar wel één van de belangrijkste punten, de batterijchemie die gebruikt wordt is LiFeYPO4. Deze chemie heeft de eigenschap dat het goed bestand is tegen oververhitting vergelijken met andere lithium chemie, waardoor deze batterij chemie als veilig wordt beschouwd.
Verder maken lithium pakketten het mogelijk dat we de laadinfrastructuur op luchthavens slimmer en effectiever kunnen inzetten. Waarom? Dat bespreken we een andere keer.